6 Mart Aigai (Aiolis) Antik Kent Turu

Cumartesi günü Cat grubuyla yaptığım Balçova Terapi Ormanı turunun ardından Pazar günü Pedal 35’in düzenlediği Aigai Antik Kent turuna katıldım. Cumartesi ve Pazar toplam yükseklik kazanımı 3.500 metrenin üzerinde oldu.

Aigai’ye gitmek için öncelikle İzban’a atlayıp Aliağa’ya gittik. Aliağa’dan çıkıp Yenişakran yol ayrımından döndükten sonra ilerleyişimize devam ettik. Bir noktadan Yuntdağıköseler Köyüne doğru, sağa döndük ve buraya ulaştık.

Peki bu kadar kolay mı geldik buraya, hayır. Tırmanışı sevenler için güzel bir rota diyebilirim. Sürekli ine çıka geldiğimiz eğlenceli bir rotaydı (en azından benim için). Aigai’dan bir önceki köye kadar yol nispeten yol bisikletleri için uygun ancak sonrasında yol bisikleti ile devam etmek isteyenlerin çakıllara dikkat etmesini öneririm. Şahsen ben bu tura dağ bisikletimle katıldım.

Aigai, Manisa, Köseler Köyünün iki km güneyindeki .Gün Dağı’nın üzerinde, kısmen ayaktaki harabelerden ibaret bir antik kenttir. Milattan önce 800 yıllarına dayandığı tahmin edilmektedir.

Burada ayrıca bir sürprizle karşılaştık. Daha önce bisikletçi bir grubun peşine takılıp onlarla buraya kadar gelmiş bir bisikletçi dostu. O zaman ayağı yara olduğu için burada bırakıp yollarına devam etmişler. Bizi görünce peşimize takıldı ve kilometre saatimin 35’i gösterdiğinde bile yanımda koşmaya devam ettiğini görünce şaşırmaktan kendimi alamadım. Mola verdiğimiz yerde yiyeceğimizi paylaştık. Bizimle antik kenti gezdi ve dönüş yolunda da gelmemesi için kovalasak peşimizi bırakmadı. Köylülerden çağıranlar da oldu ama onların peşinden de gitmedi. En son grubun arda kalanlarının peşinden cezaevinin yakınına kadar gelmiş ancak o kadar koşuya ayakları dayanamadığı için patileri kanamış. Bir arkadaşımız onu kucaklayıp cezaevine kadar götürmüş ve ayakları iyileşene kadar orada bakmalarını rica etmiş.

Antik kentten kısa bilgilerle devam edelim. MÖ 3. yüzyılın başlarına kadar küçük bir kale-kent olan Aigai Hellenistik Dönem’de gelişmiş ve bir Hellen kenti için vazgeçilmez olan kamu yapılarına kavuşmuştur. Kentin görülmeye değer yapılarından en önemlisi Hellenistik Dönem duvar işçiliğinin en güzel örneklerinin sergilendiği 3 katlı Agora ve Halk Meclisi Binası’dır (Bouleuterion).

pardoks 2.jpg

Kent yaşamı boyunca yağmur suyuna ihtiyaç duymuş, tüm cadde ve sokaklar taş döşenmiş, taş döşemelerin alt kesimleri yağmur sularını irili ufaklı yüzlerce sarnıca yönlendiren kanalizasyon sistemi ile donatılmıştır.

Kentin batıya ve güneye bakan yamaçlarında yüksek teras duvarlar ile düz alanlar oluşturulmuş ve buralarda Tiyatro, Gymnasium, Stadium ve Hamamlar gibi kamu yapıları inşa edilmiş.

Antik kentin yüksek bir tepede kurulmuş ve arkasında derin bir uçurum var. Aşağıda gürleyerek akan ve Güzelhisar Barajını besleyen akıntının ismi de Kocaçay.

geri donus yolu.jpg

Dönüş yolumuz da ileride çizgi gibi küçülerek kaybolan ince çizgi. Oldukça uzun bir inişin ardından tekrar zorlu bir tırmanışa geçiyoruz ve tekrar inişe başlıyoruz.

ayse koc.jpg

Arkadaşların gelmelerini beklerken bir yandan da çobanlık yapan Ayşe Koç ablayla tanıştım. Besicilik geleneği antik dönemden bu zamana çok değişmemiş görünüyor bu köyde.

Sürüş kaydı ve haritaya aşağıdaki link üzerinden ulaşabilirsiniz:

Dilerseniz aşağıdaki Pedal 35 Yöneticilerinden Figen Hanım’ın Aigai turunda çektiği videoyu izleyebilirsiniz: